3 роки - вже пізно!
Часто чуєш , як бабусі і дідусі захоплено говорять про досягнення своїх онуків в 3-5 років , а то й в більш ранньому віці : це і бездоганне володіння комп'ютерною грамотою , і відносини на «ти» з будь-якої побутової технікою , це і раннє оволодіння читанням і простою арифметикою , та вільне володіння іноземними мовами. Зараз дуже модно віддавати дітей в школи раннього розвитку, або в спеціалізовані дитячі садки , або запрошувати додому педагогів на індивідуальні заняття з дитиною. Але , на жаль , всього лише 10-15 % батьків , які знають , що посилена формування клітин головного мозку відбувається якраз в перші роки життя. У цей час мозок потребує не тільки належного харчування , але і його активної стимуляції. Численними дослідженнями психологів , фізіологів доведено , найвищий темп розвитку дитини в перші 3 роки життя , а потім швидкість розвитку поступово сповільнюються. що за перші 3 роки життя дитина проходить більшу частину свого психічного розвитку .
Протягом першого року життя активно розвиваються психічні процеси дитини : сприйняття , пам'ять, мислення . Активно розвивається і координація руху. Головними складовими повноцінного розвитку дітей у ранньому віці є сенсорний розвиток - розвиток органів чуття (зору , слуху, дотику , нюху ) і фізичний розвиток.
Сенсорний розвиток , спрямоване на формування повноцінного сприйняття дійсності , служить базою для пізнання світу.
Значення сенсорного виховання у тому , що воно :
- Розвиває мислення , є основою для розвитку інтелекту;
- Розвиває увагу і спостережливість ;
- Готує дитину до реального життя ;
- Є базою для розвитку уяви , позитивно впливає на естетичні сприйняття;
- Дозволяє дитині в майбутньому оволодіти новими способами предметно- пізнавальної діяльності;
- Дає можливість для освоєння навичок навчальної діяльності ;
- Впливає на розвиток вербального інтелекту , розширює словниковий запас дитини;
- Впливає на розвиток зорової , слуховий , моторної , образної та ін.. видів пам'яті. Справа в тому , що генетична пам'ять , а саме , емоційна , моторна , образна , вербальна , формуються як раз в ранньому віці.
Сенсорне виховання для кожного віку рекомендує свої завдання. Що стосується раннього дитинства, то тут важливо накопичити подання про колір , форму, величину . І. важливо , щоб ці уявлення були всілякими , різноманітними. Всі кольори спектру , геометричні форми і фігури (цегла , коло , куб , квадрат , овал , прямокутник , трикутник , куля) , поняття великий-маленький , високий-низький , важкий - легкий (властивості величини) , тобто , властивості навколишнього світу , повинні бути знайомі і зрозумілі дітям дошкільного віку .
Дитину цікавить все нове , з чим він стикається , і малюк проявляє наполегливе бажання це вивчити. І завдання батьків допомогти їй пізнати світ за допомогою правильно організованих ігор, занять , вправ. Головна мета такої діяльності - навчити дитину новому, розвивати навички , дати уявлення про властивості предметів , познайомити з навколишнім світом. Це легко зробити за допомогою гри: пальчикові ігри розвивають дрібну моторику , тактильну чутливість; конструювання дозволяє розвивати просторове мислення ; збирання мозаїки , елементарних вкладишів сприяють розвитку точності рухів , колірних понять , еталонів величини. Ліплення , малювання, аплікація вже на першому році життя - вірні помічники у розвитку сенсорики .
І не забувайте про фізичну активність дитини. Фізичні вправи, рухливі ігри теж розвивають дитину і йому відчути своє тіло в просторі, зрозуміти свої можливості.
І так, дорогі батьки, починаючи з першого дня від народження, приділяйте максимум уваги розвитку ваших крихіток. Тільки від вас залежить, якими вони виростуть!
Займайтеся з вашою крихіткою, і його успіхи стануть вам нагородою!
Практичний психолог Гришичкіна С. Р.
|